A megszállott (Besat) egy igazán rendkívüli dán műfajfilm. A rendező mögött Lars von Trier cége, a Zentropa Entertainment állt, ami Trier bizarr kórház-mini-sorozata, a The Kingdom (1994) után másodjára is ilyen témájú produkciót pénzelt. Ez a második filmje Anders Rønnow-Klarlundnak, aki nem is sokkal később ígéretes nemzetközi hírnévre tett szert.
A megszállott különös skizoid történetet mesél el: egy lehetséges járvány kitörésével foglalkozó orvosi drámaként indul, az orvosi thrilleres jeleneteket megspékelték egy terroristának tűnő, bombamerénylő pap utáni rendőri nyomozással. Rønnow-Klarlund néhány jó, erős jelenetet mutat be a főhős Ole Lemmeke segítségével a romániai sírrablás körülményeit taglaló, feszült képsorokkal, amik egy család hátsó kertjéig vezetnek, ahol a frissen elföldelt hullát az éjszaka közepén ássa ki Lemmeke. Eközben a gyújtogató pap, Udo Kier elleni nyomozás részleteit is egyre jobban megismerjük. A Koppenhága utcáiról készült képek lesúlytó realizmusa éles keretet ad a filmnek, megteremtve a kellően sötét hangulatot. A Trier-kedvenc Udo Kier nagyon ütőset alakít a rendőrségi kihallgatási jelenetekben.
Eddig minden stimmel! Egy járvánnyal foglalkozó orvosi krimi néhány csavarral. Aztán egy bizarr ugrással A megszállott átvált egy szinte apokaliptikus bibliai világvége történetté, melyben kiderül, hogy a járvány hordozói valójában a testből testbe költöző ördögtől megszállt áldozatok. A film tehát egy meggyőzően felépített orvosi drámából hirtelen egy B-horror filmbe csap át, annak minden okkultista halandzsájával, az asztrológiai jelek együttállásától kezdve a bibliai világvége megjövendöléséig, kb. mint a Sczwarzeneggeres Ítéletnap (End of Days, 1999). Ez a kiábrándító átalakulás balegyenesként hat, és egy kissé banális is. Az Ördög kifejezetten effektmentes ábrázolása arra szolgál, hogy őt magát egy önmagában szinte ártalmatlan lényként tüntesse fel. Ez persze átvezeti a filmet egy másik dimenzióba, ahol – mintha földönkívüli parazitát üldöznének – úgy próbálják elkapni a Sátánt. Ezen filmek prototípusa pl. A rejtőzködő/Gyilkos az űrből (The Hidden, 1987), ahol a parazita szintén testből testbe vándorol, hogy próbáljon eltűnni a rávadászók elől. De emlékeztet Az ördögűzőre (The Exorcist, 1973) is vagy az Ómenre (The Omen, 1976). A film ugyanakkor tettenéri saját magát és a rászánt kis költségvetést, amikor arra a döntő kérdésre: “Miért pont Dánia?”, vagyis miért pont ebben az országban akar visszatérni a Földre, a válasz: “Rejtőzködik”.
Anders Rønnow-Klarlund a következő bábfilmjében egyedülállóan eredetit alkotott, ez pedig a 2004-es Zsinóron (Strings), majd folytatta felfelé ívelő karrierjét a 2007-es szatírikus disztópiával, az Utópikus Taigetoszban (Hvordan vi slipper af med de andre).
A megszállottról még annyit: bár akciófilm a szó technikai értelmében, valójában senki ne gondoljon pörgős, lövöldözős jelenetekkel dúsított cselekményre. A film 1999-ben készült és Dániában, szóval van lövöldözés, halál, horror, de egyikből sem túl sok. A fordulatos krimiket kedvelőknek viszont annál inkább bejöhet.
Forrás: Moria