Hangulatos filmek

HOLT VOLT

Limbo aka Children of the Night, 2014

argentin vámpírdráma, művészfilm (arthouse, artsploitation)

2015. november 16. - soundZcapa

Az argentin Éjszaka gyermekei szürreálisan egyedi élményt nyújt az exploitation művészhorrorok sorában, a vámpírfilmek motívumait szabadon értelmezve képes új szögből bemutatni a véresre csépelt alműfajt. 

A riporter Aliciát meghívják Limbóba, egy eldugott, vidéki katolikus gyermekotthonba. A szláv folklór boszorkányát, baba-jagát idéző küllemű és habitusú matróna, Erda hamarosan elárulja, hogy a felügyelete alatt élő gyerekek valójában vámpírok, akiket lelketlen felnőtt vérszívók változattak át, halhatatlan lényüket bezárva gyerektestükbe. Alicia ottléte alatt erősen kötődni kezd a kis lurkókhoz, főleg a 32 éves Siegfriedhez, aki 12 éves testben él és valós gyermekkorukban jól ismerték egymást. Miközben Aliciával együtt megismerjük Limbót, ezt az érintetlen, fantazmagórikus gyerekparadicsomot, a kis vámpíroknak halálos veszedelemmel kell szembenézniük a brutális helyi vámpírvadászok személyében, akik teljes kiirtásukra szövetkeznek.

A horrorfilmekben általában alkalmazott séma szerint egy nyugodt, mindennapos szituációban hirtelen az erőszak valamilyen formája (szociopata, szörny, egyéb entitás, földönkívüli stb.) jelenik meg. A Limbo ezt a horror-struktúrát visszafelé építi fel azzal, hogy a normális, átlagos főhősét vezeti be a horror világába, egy szürreális és félelmetes alternatív valóságba, ami (részben) ellentmond a józan észnek (lásd: Sóhajok /Suspiria/, Az árvaház /El Orfenato/, Pán labirintusa stb.). Esetünkben a merész újságírónő szembesül azzal, hogy a gyermekotthon sápatag kis lakói valójában vérszomjas vámpírcsibészek.

A film hangulata abszurd, szokatlan (weird), de nem egyértelműen nyomasztó: reneszánsz festményeket idéző sötét, fénytelen terek, alaktalan árnyak a folyosókon, az erdős liget, ami az árvaházat körülveszi és az időnként felhangzó, furcsán fals gyerekdal, ami felveri Aliciát az éjszaka közepén, vagy az otthon neve, Limbo (a Bibliában is felbukkanó kifejezés nem csak korcot jelent a ruhán, tehát valamilyen terület el/leválasztását jelenti, hanem gyakran használták régebben a keresztelés előtt meghalt gyerekekre).

 

Hogy pontosan mi is az árvaház féltve őrzött titka, az már-már Alicia és a néző orra alá van dörgölve, kezdve a sokatmondó névvel (Limbo), a gyerekeket fertőző kórsággal (transylvirus) vagy később, amikor a tanóra anyaga Bram Stoker Drakulája, ami már szinte gyerekes túlzásnak tűnik...

A Children of the Nightban jóval több potenciál van, mintha pusztán egy Del Toro szülte fantasy-utánérzés lenne. A filmet egyfelől tündérmesei motívumok szövik át, miközben konkrét bevezetést kapunk a vámpírtudományba.

Alicia álomszerű utazáson vesz részt a sötét erdőben és a rózsaszínes felhők alatt. Lassan leesik neki, kikkel osztja meg az éjszakáit, de az is nyilvánvalóvá válik, hogy az árvaházi gyerekek egy jól szervezett, vallási alapon működő intézményben élnek, logikus szabályok szerint, a „big mama"-szerű Erda vezetése alatt. Mint kiderül, ehhez hasonló intézmények a világ sok országában léteznek, mintegy magyarázatot adva a nagy számú gyerekeltűnésekre is.

Az egyik remek jelenetben Alicia a kis vámpírokat kérdezgeti. Olyan triviális kérdések kerülnek elő, amit akár mi is szívesen megkérdeznénk alkalmasint egy ilyen lénytől. Például: nem unod a vért? A fantázia és az életszerű jelenetek nagyon is jól megférnek egymás mellett és jól működnek Limbo furcsa, köztes világában, ez a kettősség egy jól átgondolt neogótikus atmoszférát képes teremteni a filmben.
A film felépítéséből következően automatiksuan szimpatizálni kezdünk a kölykökkel (a szörnyek oldalára állunk), akik (ahogy például Decker Clive Barke Nightbreedjében) a komformitás, perverzió, konzervativizmus halálos egyvelegét képviselik és tekintik normálisnak. (Zárójelben érdemes megjegyezni a horrodrámák egyik legfontosabb dilemmáját:  minden esetben alapvető morális értékek kérdőjeleződnek meg, amikoet a szereplők különböző módon igyekeznek feloldani. Milyen erősen kódolt bennünk a bibliai üzenet, hogy ne ölj, milyen szinten vagyunk képesek azonosulni, szimpatizálni gyilkosokkal, még ha ártatlannak tűnik az arcuk. Mi, nézők, hasonló esetben nem hívnánk azonnal a rendőrséget?)
A Children of the Night vadászai voltaképp kopaszodó, frusztrált, szűklátókörű, a világra dühös fickók, egy csapat kikosarazott impotens. Morálisan mégis ők képviselnék az emberiséget. A gyerekek vezetője, a prófétaként viselkedő, angyali arcú srác, a Gróf (vajon kiről is lett mintázva a karakter?) megfontoltan és higgadtan vezényli a harcot a gyilkos klán ellen, akiknek feltett szándéka összefogdosni a gyerekeket – ez természetesen még inkább arra ösztökéli Aliciát, hogy segítsen a kölyköknek az „ördöggel folytatott csatában". A kifordított logika mentén haladva mi is arra eszmélünk, hogy a gyerekeknek drukkolunk.
Ahogy Eli a Låt den rätte komma inben (Engedj Be, 2008) vagy Claudia az Interjú a vámpírralban (Interview with the Vampire, 1994), itt sem utalnak a vámpírszereplőkre gyerekekként, hiszen a legtöbben 20, 30 éve átváltoztak, igaz, örökre gyerektestbe kényszerítve. A Children of the Nightban a természetfeletti pszichológiája (némi Peter Panos beütéssel) és a felnőtt/gyerek emberek/vámpírok érzelmi és szexuális érettsége (Alicia reprezentálja vörös hajával, a kelleténél nagyobb szemüvegével lány/nő mivoltával, ahogy a gyerekvámpírral beszélgetve kislányként van jelen, míg riporterként nőként szerepel) szép és kiegyensúlyozott egységet alkot.
A Limbo argentin „íze” a mélyebb, tisztább vallásos attitűd megnyilvánulása, a katolikus érzékenység és a tradicionális viszonyulás a mágiához, a kísértéshez és a rituálékhoz, ezekkel együtt a film képes végigvinni a gore-vonalat is, nem adagolja túl a gótikus pompát. Könnyed eleganciával váltogat véres és vidám jelenetek között, így többször is sikerül meglepnie, összezavarnia – stíluskeverése jó ütemben működik.
A Children of the Night klassz film, több emlékezetes, majdnem viccesen rémületes jelenettel. Ha szeretjük a vámpírokat és/vagy gyerekeket és felnőttek vagyunk, a vérszívó témában valami újat keresünk, semmiképp sem hagyjuk ki!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://holtvolt.blog.hu/api/trackback/id/tr508035012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.